Maktlekar + Realityseries + Internatskolor = Gruppdynamik
Har precis kollat på Kvällsöppet ang situationen på Lundsberg.
Alla som sett Big brother eller Robinsson har även sett vad som händer när en grupp människor blir isolerade och konstant bevakade. Det man kan se i dessa program är att vissa mår psykiskt dåligt, gör saker och säger saker dom aldrig annars skulle säga. Medans andra klarar av detta utan några problem.
På en internatskola bor det ca 30 killar eller 30 tjejer på varige elevhem. Enda gången dom splittras är vid hemresehelgerna. Det som händer är att man blir otroligt tighta. Man skvallrar inte på varandra för det skulle alla veta och då är de ingen som vill veta av dom. Efter ytterligare ett par månader börjar dessa band knytas samman ytterligare och hela skolan blir en enhet. Dom som skulle försöka bryta och "gå med produktionen" ( som på tv) som i detta fall är skolledningen, skulle bli utfrysta och inte längre få vara med i gruppen.
Så svaret på den frågan kommer att göra ont i många på internatskolors hjärtan. Men varför gör man inte helt nya grupperingar i elevhemmen efter varige termin? Ja det är mycket jobb och tar bort säkerheten i hemmen som många kommer säga. Men det är något som är värt att titta närmare på. Vet några internatskolor i tyskland och USA som andvänder sig av dessa system.
Tillbaka till Big Brother. Under en vecka hade dom säson 2011 tema internatskola. Där fick dom bära skoluniform och ordningsregler. Jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till med några av deltagarna fick mer makt i form av lärare och vaktmästare. Dom bestämde när man fick gå på toa osv. Man märkte snabbt att dom deltagarna med makt förändrades och levde loppan. Kolla på dessa avsnitt. dom sändes 4-10/4.
Sammanfattning.
Anledningen att jag skriver detta inlägg är inte att försvara någon. Båda parter har FEL.
Just nu läser jag en bok som heter " Maktlekar - det dolda våldet bland unga". Det är en nyutgiven bok som handlar om maktlekar i olika former och hur det fungerar. Det jag även märker är att dessa maktlekar och det som händer på internat, är närmast intill identiska. Värt att veta är att jag själv bott på Sigtunaskolans humanistiska läroverk i 4 år. Jag tog studenten år 2010.
I boken beskrivs vanliga svenska skolor där barn börjat leka s.k maktlekar. En av dom vanligaste heter "nadish" och går ut på att några är kungar och några är slavar. Kungarna kan beordra slavarna att göra nästan vad som helst. Hämta vatten, gå och handla åt dom, krossa en fönster ruta, äta något man inte vill ect.
Annars får man straff i form av slag av gruppen, men godkänner detta för att man vet själv att " när jag vinner får jag slå tillbaka".
Detta är precis vad media och skolinspektionen beskriver hänt på Lundsberg. Treorna har makten och får göra "vad dom vill" ( det får dom självklart inte! Det fattar väl alla?). Och dom yngre eleverna tänker " när jag går i trean får jag göra likadant". Så det " system" som finns på internat är INTE något UNIKT för internatskolor! Det förekommer överallt! I boken skriver dom att dessa system även kan återfinnas inom militären och i kriminellagäng.
- "Att vara någon i gruppen är viktigare än rätten att vara fri"
- "Den som är med i leken får leken tåla"
Alla som sett Big brother eller Robinsson har även sett vad som händer när en grupp människor blir isolerade och konstant bevakade. Det man kan se i dessa program är att vissa mår psykiskt dåligt, gör saker och säger saker dom aldrig annars skulle säga. Medans andra klarar av detta utan några problem.
Jag jobbar själv inom TV idag och har haft en föreläsning och gruppdynamiken i en reality serie. När programet börjar spelas in är deltagarna splittrade. Men inom väldigt kort tid börjar dom tänka "men vänta, vi ÄR produktionen! utan oss skulle programet inte finnas! Vi är BÄTTRE än produktionsteamet". Det man måste göra då är att splittra deltagarna och bilda nya gruppen konstant. I big brother får hälften av deltagarna bestraffning och kommer in i ett avskillt rum varje vecka. Alltså splittras gruppen. I Robinsson har man två lag som ändras konstant under den första delen av säsongen. Det finns inget lag som är desamma rätt igenom. Detta är ett medvetet beslut och ett måste för att inte deltagarna ska löpa amok och gå emot produktionen.
På en internatskola bor det ca 30 killar eller 30 tjejer på varige elevhem. Enda gången dom splittras är vid hemresehelgerna. Det som händer är att man blir otroligt tighta. Man skvallrar inte på varandra för det skulle alla veta och då är de ingen som vill veta av dom. Efter ytterligare ett par månader börjar dessa band knytas samman ytterligare och hela skolan blir en enhet. Dom som skulle försöka bryta och "gå med produktionen" ( som på tv) som i detta fall är skolledningen, skulle bli utfrysta och inte längre få vara med i gruppen.
Så svaret på den frågan kommer att göra ont i många på internatskolors hjärtan. Men varför gör man inte helt nya grupperingar i elevhemmen efter varige termin? Ja det är mycket jobb och tar bort säkerheten i hemmen som många kommer säga. Men det är något som är värt att titta närmare på. Vet några internatskolor i tyskland och USA som andvänder sig av dessa system.
På Sigtuna hade tredjeringarna vissa privilegier, som dubbelrum, gå först i middagskön, få bekräfta hemreseloven själv ( OBS! man måste vara 18 år o ha målsmans godkännande). Man satt årskursvis, grundskolan, 1,2,3. treorna fick gå först vid middagen och dom yngsta sist. För mig gjorde detta system inget, det fanns alltid mat kvar när man kom sist och alla i hela matsalen var tvugna att vänta tills alla ätit upp innan man fick lämna borden. Det fanns inga system som sa något om en dörr som bara tredjeringarna fick gå igenom och sånt skit.
Tillbaka till Big Brother. Under en vecka hade dom säson 2011 tema internatskola. Där fick dom bära skoluniform och ordningsregler. Jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till med några av deltagarna fick mer makt i form av lärare och vaktmästare. Dom bestämde när man fick gå på toa osv. Man märkte snabbt att dom deltagarna med makt förändrades och levde loppan. Kolla på dessa avsnitt. dom sändes 4-10/4.
Sammanfattning.
Det som händer på Internatskolorna är inget unikt. Det är utformat på samma sätt som maktlekar och realityprogram. Vissa klarar av det, andra inte. Många faller för grupptrycket och dom som går emot blir mobbade. Jag vet inte hur man får stopp på detta på något annat sätt än splittring.
TACK O HEJ
Kommentarer
Postat av: Christopher
Hejsan,
Jag undrar hur jag kan kontakta dig angående roll i "Ung, bög och jävligt kär"
mvh, Christopher
Postat av: Lina =)
Hej! Gick du på calleflygare?
Tacksam för svar!
kram
Postat av: Lina =)
Vad kul! jag har nämnligen försökt hitta allmän info från tidigare elever ang auditionen osv men hittar ingenting på internet, förrutom din blogg (tidigare inlägg du gjort..)
Så skulle vara jättejätte tacksam om du kunde berätta lite om auditionen och om monologen man själv måste framföra? typ, vart man kan hitta såna eller ngt.. haha. förlåt om jag stör tänkte bara att du kanske hade några minuter över och då skulle jag uppskatta det jättemycket. Ska på audition i maj och vill vara så förbered som möjligt.
kram!
Trackback